درسادرسا، تا این لحظه: 13 سال و 6 ماه و 2 روز سن داره

دختر بلا و مامان طلا

شگفتی های بدن کودکان

1390/2/6 23:57
نویسنده : خاله لادن
2,165 بازدید
اشتراک گذاری

niniweblog.com

بدن اطفال نسبت به سیستم بدن بزرگسالان دارای قابلیت های شگفت آوری است . وقتی به بخش معالجات اطفال در یک شفاخانه ( بیمارستان ) می رویم ، در آنجا با بسياري چيز هاي شگفت آور مواجه مي شویم . نوزاداني را مشاهده مي كنیم...

(ادامه در "ادامه مطلب")

بدن اطفال نسبت به سیستم بدن بزرگسالان دارای قابلیت های شگفت آوری است . وقتی به بخش معالجات اطفال در یک شفاخانه ( بیمارستان ) می رویم ، در آنجا با بسياري چيز هاي شگفت آور مواجه مي شویم . نوزاداني را مشاهده مي كنیم كه به علت خوردن فلان چيزي سخت بيمار شده اند . طفل ديگري را ملاحظه مي كنیم كه ريه هائي پر از چرك دارد ، ولي پس از چند روز كاملاً سلامتیش را باز مي یابد . در حالی که در فرد بالغ اين بيماري مي توانست منجر به مرگ گردد.
كودكي كه از طبقه دوم ساختمان با سر بر روي زمين سقوط كرده ، روز بعد سر گرم بازي با اسباب بازي ها یا سامان های بازی خود مي شود . اين كودكان بدين علت مي توانند بدون هيچ گونه عوارض جنبي در مدت كوتاهي از شر بيماري سينه پهلو و ريه پر از چرك خلاص شوند ،که بدن آنان قابليت انعطاف بسيار دارد و مي توانند به راحتی با ميكروبها مبارزه كنند و یا جمجمه يك كودك ، نرم و قابل انعطاف است و خيلي بهتر از بزرگسالان مي تواند در هنگام سقوط از بلندي مقاوم باشد .
خستگی ناپذیر بودن کودکان نیز ، دیگر شگفتی سیستم بدن آنهاست . والدين كودكان مي دانند كه كودك آنان تا چه حد پرجنب و جوش است به طوري كه اغلب از شدت شوخی آنها گله دارند . يك كودك يازده ساله از صبح زود يك روز تابستان گرم و آفتابي تا غروب بدون وقفه توپ بازي مي كند و باز هم اصرار دارد كه اجازه دهند با وجود تاريك شدن هوا به بازي خود ادامه دهد . همچنین يك دختر يازده ساله ساعتها فعالیت کودکانه مي كند و موقعي كه او را براي غذا خوردن صدا مي كنند ميل ندارد كه از بازي خود دست بردارد، علت چیست؟ این شگفتی در بدن کودکان به این علت است که فشار خون ، نبض و تنفس كودكان بعد از چند ثانيه استراحت به حالت عادي خود باز مي گردد در حالي كه در بالغين وقت بيشتري براي برگشتن به حال عادي لازم است . معمولاً ورزشكاران بايد قبل از شروع ورزش مقداري نرمش نمايند تا باصطلاح بدنشان گرم و آماده شود در حاليكه اين امر براي كودكان لزومي ندارد و همواره آماده براي هرگونه فعاليت هستند.
از دیگر شگفتی های سیستم بدنی اطفال ، تعدیل دمای بدن آنها به نسبت دمای محیط اطراف است به این علت كه مركز تنظيم حرارت در بدن كودكان هنوز رشد كامل نيافته ، بعضي از تغیيرات شديد حرارتي در بدن آنها موجب آزار چنداني نمي شود و مي توانند بدون اينكه زياد ناراحت شوند ، درجه انجماد خود را با محيط وفق دهند . اتفاق افتاده است كه خانواده اي در ارتفاعات كوه دچار برف و كولاك شديد شده اند و پدر و مادر به علت سرماي زياد زير صفر هلاك شده ولي كودك آنها زنده مانده است بدون اينكه صدمه اي بر او وارد شده باشد . آیا با مشاهده این شگفتی انسان به قدرت بی انتهای خالق یکتا پی نمی برد ؟
اگر دوست دارید باز هم از شگفتی های بدن اطفال بشنوید پس بدانید که جراحات وارده بر كودكان به مراتب زودتر از بزرگسالان التيام مي یابد . همچنين تب كودكان خيلي زود پائين مي آيد و اثر دارو نيز خيلي زود در آنان منتج به نتيجه مي گردد. شگستگي استخوان در كودكان بدون اينكه اثري بگذارد در نصف مدت بزرگسالان جوش مي خورد، مثلاً اگر پاي كودكي بشكند مي توان در مدت چند هفته شكستگي پا را درمان کرد .
از دست دادن مقدار زيادي خون در اثر جراحات وارده اغلب در بزرگسالان حالتی به نام « كم خوني ثانويه » ايجاد مي كند اما دستگاه قابل انعطاف توليد خون در كودكان ، خون از دست رفته را در مدت چند روز جبران مي نمايد در حالي كه در بزرگسالان جبران اين خونريزي مدتها طول خواهد كشيد .
عزیزان ! يكي از شگفت ترين تفاوت هائي كه بين مغز و نخاع شوكي كودكان و بزرگسالان وجود دارد این است که یك كودك تقريباً همانقدر ماده خاكستري يا يك سلول مغزي دارد كه يك فرد بزرگسال ، ولي « ماده سفيد » يا ماده اي كه سلولهاي عصبي را به يكديگر متصل مي كند به طور كامل در كودكان رشد ننموده است . اين امر درست مثل اين است كه تمام وسايل راديو از قبيل ترانسفورمر ها، آمپلي فاير ها، پيچ و مهره ها وجود داشته باشند، ولي سيم اتصال بين آنها هنوز نصب نشده باشد.
كندي رشد اين غلاف خود گوياي رفتار كودك است . او بيشتر از يك فرد بالغ پيچ و تاب و لول مي خورد و اين امر تا اندازه اي در ارتباط با اعصابي است كه عضلات را مورد كنترل قرار مي دهند و هنوز به طور هماهنگ كار نمي كنند و همه در حال تكميل كردن غلاف گرد خود هستند . قبل از اينكه اين غلاف ها تشكيل يابند ، كودك به سختي مي تواند طبق اراده خود كاري انجام دهد . تقريباً هرچه او انجام مي دهد بازتابي بيش نيست . اگر خيلي گرم و يا سردش باشد ، يا اينكه پايش مورد فشار قرار گيرد فقط گریه مي كند . او نمي تواند پاي خود را از چيزي كه آن را مورد فشار قرار مي دهد آزاد كند .
دندان كشيدن در يك فرد بالغ دردناك و توأم با خونريزي است . چند روزي طول خواهد كشيد كه جاي دندان كشيده شده التيام يابد و در اين مدت فكها دردناك و عمل جويدن براي بيمار كار طاقت فرسائي خواهد بود . برعكس وقتي دندان كودكي كشيده مي شود خونريزي آن خيلي زود متوقف مي شود و كودك نيم ساعت بعد بدون اينكه هيچگونه ناراحتي احساس كند خيلي عادي به خوردن ادامه مي دهد .
عدسي هاي قابل انعطاف و در حال رشد چشمان اطفال موجب مي گردد كه آنها اشياء متحرك را مانند تصاوير تلويزيون و اشياء خارجي را به طور دائم و نا محدود نگاه كنند در صورتي كه اين موضوع خيلي زود چشمان يك فرد بالغ را خسته مي كند . دستگاه شنوائي كودكان به نحوي است كه كودكان را قادر مي سازد براي مدت بيشتري با تمركز بيشتري به چيزي گوش كنند.

منبع:   http://dari.irib.ir 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

علی
18 اردیبهشت 90 22:10
درود خیلی جالب بود